Günün Fırsatı

17 Şubat 2012 Cuma

Göndermeli Reklamlar-Reklam Savaşları 1

Yurt dışında uzun yıllardır bir reklam savaşı furyası süregelmekte. Bu reklamlarda, firmalar sadece kendi markalarını övmekle, müşterilere sunmakla kalmıyor; aynı zamanda kendilerine rakip olarak gördükleri markaları da kötüleyerek dikkat çekmeye çalışıyorlar. Çoğu ülkede göndermeli, rakip firmayı kötüleyen reklamlara bir yasak getirilmemektedir ve bu da firmalara adeta bir reklam arenası sunmaktadır. Fakat ülkemize baktığımızda, Asliye Mahkemeleri ve Reklam Özdenetim Kurulu (RÖK) göndermeli ve rakip firmayı kötüleyen reklamlara izin vermemekte ve kötülenen firmanın başvurusu üzerine yayından kaldırmaktadır.

Reklam savaşlarının en bariz olarak yaşandığı mecra olarak otomotiv sanayisini gösterebiliriz. Bu savaşlara en güzel örnek ise Audi ve Bmw arasındaki reklam göndermeleri olabilir. Bmw reklam stratejilerinin çoğunu rakip firmalar olan Audi ve Mercedes'e gönderme yaparak oluşturmaktadır. Tabii ki; Audi ve Mercedes de Bmw'nin kötüleyici reklamlarına kayıtsız kalmayıp cevap niteliğinde reklamlar oluşturunca savaş başlıyor.



Gelelim yapılmış reklam savaşlarına;
İlk olarak Audi billboardlara yukarıdaki reklamı koyar ve Bmw'ye gönderme yapar. Bmw ise bu reklama karşılık olarak aşağıdaki reklamı billboarlara sürer.



Bmw sinirlenmiştir bir kere, Audi'nin sinirini Mercedes'ten de çıkarmaya kararlıdır. Onun için aşağıdaki reklamı da hemen hemen aynı zaman zarfı içerisinde billboardlara koyar.



Reklamda kaçan Mercedes zebra olarak, kovalayan Bmw ise Leopar kılığındadır.

Bmw bir de Jaguar'a gönderme yapar ve aşağıdaki reklamı piyasaya sürer.

Bmw daha sonra kendisini "2006'nın En İyi Güney Afrikalı Arabası" ilan eden Audi'yi "2006 Dünyanın En İyi Arabası" olarak tebrik eder.



Audi ise bu sefer karşılık verecektir. "Bmw'yi Dünyanın En İyi Arabası" ödülünü kazandığı için tebrik ederiz. "2000-2006 Le Mans yarışları kazananı"



Bmw ve Audi arasındaki reklam savaşlarına, adını yarış arabalarından sonra binek otomobillerde de duyurmak isteyen Subaru da katılır ve ortaya bu afiş çıkar. Bmw ve Audi'yi güzellik yarışması içinde kabul eden Subaru kendisini "2006 Yılı Uluslararası En İyi Araç Motoru Üreticisi" olarak tanımlar.



Bu markalar arasındaki reklam savaşı sadece billboardlarda değil tabii ki. Televizyon spotlarında da yaşanan savaşa bir kaç örnek verebiliriz.

video

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder