Günün Fırsatı

27 Ekim 2011 Perşembe

Reklamların Denetimi


Her çekilen reklamın televizyonlarda ya da diğer mecralarda yayınlandığını düşünmüyorsunuz herhalde. Tabii ki reklamlarda bir denetimden geçiyor ve bu denetim reklamların RTÜK'ü olarak bilinen Reklam Özdenetim Kurulu(RÖK) tarafından yapılıyor. Reklamın, tüketiciye ve topluma karşı sorumluluğu çerçevesinde yasal, ahlaki, dürüst ve doğru olması gerektiğinin bilincindeki reklamverenler, reklam ajansları ve mecralar Uluslararası Ticaret Odası’nın dünyaca kabul görmüş Reklam Uygulama Esasları’nı Türkiye’de uygulamaya koymak üzere “REKLAM ÖZDENETİM KURULU” kurmuşlardır.
Eğer ki bir izleyici, izlediği reklamın inandırıcılığından ya da doğruluğundan şüphe ediyorsa RÖK'e başvurabilir. RÖK başvuruları değerlendirip reklamın yayından kaldırılmasını isteyebilir veya reklamveren şirkete uyarı yapabilir.
RÖK, her ne kadar çok güzel kararlar alarak, toplumu ahlaki ve diğer yönlerden etkileyecek birçok reklamı yayından kaldırmasına rağmen, bazen çok tuhaf kararlar da alabiliyor.
Nisan 1994-Eylül 2011 yılları arasındaki kurul verilerine göre, toplam 2939 başvuru yapılmış ve bu başvuruların 1073'ü rakip firma tarafından yapılmış. Bu demek oluyor ki, firmalar reklam kampanyaları doğrultusunda diğer firmaların reklamları dikkatle izliyor ve bu reklamlarda bir açık arıyor. Bu açığı bulduğu zaman da RÖK'e şikayet ediyor. Başvuruların bir diğer büyük kısmı ise tüketiciler tarafından yapılmış. Bu da, bir kısım tüketicinin, reklamları sadece dizi arasında yarı kapalı gözlerle değil, sadece reklama odaklanarak izlediğini gösteriyor.
RÖK sadece şikayetle çalışan bir kurum da değil. Kurul reklamları inceleyip, şikayet olmaksızın yayından alabiliyor.
Kurulun ele aldığı 2939 reklamın içinden 1491'i esaslara aykırı bulunmazken,1403 tanesi de esaslara aykırı bulunmuş. Bu reklamlardan geri çekilen yani yayından kaldırılan reklam sayısı ise oldukça az : 40.
Alınan kararlara örnek verecek olursak;
WENICE: Çocuk giyim ürünlerinin arasındaki fiyat farkını göstermek amaçlı yapılan reklam, çocuk istismarı başlığıyla piyasaya sürülmüş. Aslında bakıldığında çok tuhaf duruyor, ürün ile çocuk istismarı arasında bir ilişki kurmak istenmiş pek anlaşılmıyor.

Bu reklamda ucuzluk mesajının "çocuk istismarı" vurgulamasıyla verilmesi, RÖK tarafından esaslara aykırı görülmüş, ve reklamın yayından kaldırılması için firmaya uyarıda bulunulmuştur.
VODAFONE: Şafak Sezer'in oynadığı "Kaçan Kurtuluyor" başlığıyla sunulan reklamda yayından kaldırılan reklamlardan biri.

Kurul açıklamasında Vodafone reklamının, Özdenetim Esasları’nın ‘pazarlama iletişimi yasal, ahlaki, dürüst ve doğru olmalıdır’ ve ‘Pazarlama iletişimi, hiçbir firmayı aşağılayarak veya alay konusu yaparak kamuoyu önünde küçük düşürmemelidir’ maddelerini ihlal ettiğine karar verdi.
RÖK'ün, son senelerde en çok GSM operatörlerinin reklamlarıyla uğraştığını söylemek sanırım yanlış olmaz. Avea, Turkcell ve Vodafone arasındaki büyük rekabet, reklamlara da yansıyor ve bazı reklamlarda rakip firmayı küçük düşürücü ifadelerin yer alıyor. Bu da RÖK tarafından incelenen reklamların yayından kalkmasına neden oluyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder