Günün Fırsatı

23 Ekim 2011 Pazar

Reklam nedir? Ne işe yarar?


Yankelovich adlı bir pazar araştırma şirketinin yaptığı araştırmaya göre, 30 yıl önce insanlar günde 2000 reklam görürken, günümüzde bu sayı 5000i aşmış durumda.
Peki insanlar, günde 5000 kezden fazla gördükleri şeyin ne olduğunu, ne işe yaradığını, nasıl oluşturulduğunu, oluşturulurken nelere dikkat edildiğini biliyor mu?
Sorunun cevabı pazarlamacı, reklamcı olanlar dışında tüm insanlar için ortak: HAYIR. İnsanlar çoğu kez dizi izlerken bile araya giren reklamı merak etmez, ne içerdiğine bakmaz ve kanal değiştirir. Bu nedenle, reklamcılar için, insanların maruz kaldığı 5000 reklam arasında fark edilir olmak çok önemli ve bir o kadar da zor zor bir iştir.
Reklamı tanımlamak gerekirse, televizyon, internet, sinema, dergi, billboard, radyo vs. gibi mecralar aracılığıyla insanları gönüllü olarak bir davranışta bulunmaya ikna etmek, belli bir düşünceye yöneltmek, onlara bilgi vermek ve onları bir ürün ya da hizmet almaya sevk etmek amaçlı ve bir ücret karşılığı yapıldığı açık olan duyurudur.
Reklam, pazarlama ağı içinde en geniş yere sahip olan elementtir.Ürüne ya da hizmete aşikarlık kazandırmak, hatırlatmak ve kullandırmak amaçlıdır.Markaya değer katmak, markayı konumlandırmak amaçlı da olabilir.
Reklamda olmazsa olmaz denilen şeyler şunlardır:
1-Basit Olmalı: Reklam anlatmak istediği şeyin basit bir şekilde anlatılmasını sağlamalı.
2-Alakalı Olmalı: Reklamda sunulan hikaye ya da olay, ürün ya da hizmetle alakalı olmalı.
3-İnandırıcı Olmalı: Reklam izleyiciye inandırıcılık aşılamalı.
4-Şaşırtıcı Olmalı: İzleyicinin dikkatini çekmek için beklenmeyeni sunmalı.
5-Özgün Olmalı: Reklamın kendine özgü bir hikayesi, kurgusu olmalı.

Reklam nasıl yapılmalıdır?
Günümüzde reklamlar sadece aktarım aracı olmaktan çıkmış, toplumu tüm özellikleriyle yönlendiren bir araç haline gelmiştir. Bazen firmalar öyle reklamlar sunuyor ki, bu reklamlar her gün milyonlarca kişi tarafından konuşuluyor ve beğeniliyor. Ayrıca, piyasadaki benzer özellikli ürünlerin artışıyla reklamların önemi daha da artmış durumda.
Reklamcıların, reklamları; bunları göz önünde bulundurarak hazırlaması gerekiyor. Bunu yapmak için öncelikle etkili bir reklam kampanyası yapılması gerekiyor. Reklamın etkileyici olması için tasarımın iyi yapılması gerekiyor, yani tasarım yapılırken yaratıcı olmaya dikkat edilmeli. Reklamın tasarımı açık, anlaşılır görsel ifadelerle pekiştirilmeli. Diğer dikkat edilmesi gereken reklam özelliği ise slogan. Reklamda kullanılmak istenen sloganın kısa olmalı ve verilmek isteneni vermeli. Çünkü sloganlar halkın diline pelesenk olabilecek ve herkes tarafından benimsenecek olan şeylerdir.Bazı firmalar var ki, sloganlarını müşterilere ezberletmiştir. Örneğin; size birisi "Ateş Seni Çağırıyoo" dese sizin aklınıza gelen firma bellidir. Bunun nedeni de o firmanın sloganı ve reklamı etkili kullanarak, pazarlama kampanyasındaki başarısıdır. Yine bu slogan bazı esprilere konu da olsa, bunlar bile firmaya ekstra müşteri olarak geri dönecektir. Bir diğer örnek ise "Önce Hüplet, Sonra Gümlet" sloganıyla yola çıkan ve başarılı olan firma. Bu slogan tamamen ürünle alakalı ve biraz da çocuklara yönelik olan ürünü tanımlayıcı yani başarılı bir slogan diyebiliriz.
Ayrıca reklamda kullanılan resim, müzik, tema, font, imajlarında çok detaylı incelenmesi ve güzel bir şekilde izleyicilere sunulması gereklidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder